Miedzioryt (dawne nazwy sztych, kopersztych, łac.
cuprum – miedź,
niem. Kupferstich) – technika graficzna
wklęsła, najstarsza technika graficzna na
metalu, stosowana już w 1. połowie XV wieku.
Wywodzi się prawdopodobnie z próbnych odbitek otrzymywanych przy stosowaniu
złotniczej techniki niella.
Tradycyjnie przypisuje się ten wynalazek florenckiemu
złotnikowi Tommasowi Finiguerra.
Grafiki wykonane w technice miedziorytu oznaczane są symbolem C2.
Rysunek wykonuje się rylcem na wypolerowanej płycie miedzianej,
z tym że najpierw wycinane są ogólne kontury, później wypełniane modelunkiem. Płytę pokrywa
się farbą, po czym usuwa się jej nadmiar tak, że farba pozostaje jedynie w
wyżłobionych rowkach. Następnie rycinę odbija się na prasie. Odbitka z takiej matrycy
charakteryzuje się cienką ostro zakończoną kreską i nazywana jest również
miedziorytem. W XVI-XVIII w. ryciny miedziorytnicze pełniły funkcję ilustracji książkowej
oraz planszy kartograficznej. Specjalnym rodzajem
miedziorytu jest miedzioryt punktowany, który powstaje
przez zastosowanie zamiast rylca, punc o jednym lub kilku
ostrych końcach.
Historia miedziorytu
Technika miedziorytu pojawiła się w 1. połowie XV wieku. Pierwszy datowany
miedzioryt pochodzi z 1420
roku z Nadrenii. Największymi ośrodkami rozwoju tej techniki były w XV i XVI
wieku Włochy, Niemcy i Niderlandy. We Włoszech tworzyli Antonio Pollaiuolo, Baccio Baldini, Cristofano Robetta (Florencja), Andrea Mantegna (Mantua), Marcantonio Raimondi
(Rzym). Mistrzami miedziorytu w Niemczech byli Martin
Schongaueri Albrecht
Dürer, w Niderlandach natomiast Lucas van
Leyden, Hendrik Goltzius, Cornelius Cort.
Innym ważnym ośrodkiem była XVII-wieczna Francja za panowania Ludwika XIV.
Tworzyli tam Robert Nanteuil, Gerard Edelinck, Antoine Masson i Claude Mellan,
który wykonywał swoje grafiki metodą taille simple (np. w miedziorycie Veraicon,
w którym spiralna linia o zróżnicowanej grubości tworzy światłocień).
Antonio Pollaiuolo Bitwa nagich mężczyzn
(1465)
Albrecht Dürer Święty Hieronim w celi
(1514)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz