czwartek, 21 listopada 2013

Podsumowanie dekady cz. II






2002 / Lexicon / Lex Drewiński 

Prace Lexa Drewińskiego, wybitego polskiego plakacisty charakteryzują się ascetyczną formą, którą uzyskuje przez manipulację powszechnie znanymi symbolami. W maksymalnie uproszczonych plakatach Drewiński zwraca uwagę na podstawowe problemy współczesnej cywilizacji: wojnę, rasizm, totalitaryzm, głód trzeciego świata i przesyt świata zachodniego. Opowiada więc o tym samym, o czym krzyczą pierwsze strony gazet i telewizyjne wiadomości. Plakaty Drewińskiego zaskakują, onieśmielają, czasem i rozśmieszają. Swoje plakaty realizuje jako swoiste znaki. Znaki drogowe, które powinny obowiązywać na ścieżce życia. Podobnie jest w przypadku plakatu Lexicon A-Z, który został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako przykład obiektu XXI w. 



2003 / Dziennika „Puls Biznes” / Jacek Utko

Projektowanie prasy codziennej to specyficzna dyscyplina grafiki użytkowej. Nie skupia na sobie uwagi w tak spektakularny sposób, jak inne dziedziny współczesnego designu, decyduje jednak o jakości odbioru codziennej, ogromnej dawki informacji i treści zawartych w komentarzach. Redesign dziennika „Puls Biznes” to pierwszy poważny redesign przeprowadzony w Polsce gazety codziennej, który przyniósł znakomite rezultaty. Projekt Jacka Utko Society for News Design do grona pięciu najlepiej zaprojektowanych gazet na świecie. Projekt dziennika jest starannie przemyślany, klarowny i logiczny, nie traci przy tym elegancji i lekkości. Cechuje go doskonała nawigacja i niebanalny układ graficzny. Wyjątkowo mocną stroną gazety są rozwiązania typograficzne – trafne ustawianie hierarchii informacji oraz wybór krojów pism. Utko zaproponował dwa kroje stworzone specjalnie z myślą o składzie gazet – szeryfowy Miller Daily oraz bezszeryfowy Knockout.



2004/ UEG / Michała Łotewski, Anię Kuczyńska 


Usa e Getta czyli zużyj i wyrzuć. UEG założone przez Michała Łojewskiego i Anię Kuczyńską to concept-fashion brand produkująca proste ubrania wykonane głównie z tyveku, bazujące na teorii konsumpcjonizmu, posługujące się współczesnym językiem ikon i znaków. UEG, to projekt wpisujący się w nurt anty fashion, to mistrzostwo minimalistycznego designu, operującego tylko czernią i bielą. Kolekcje UEG są bardzo minimalistyczne zarówno w swojej formie jak i treści. Grafika zajmuje naczelne miejsce w każdym z projektów i zwykle oprócz wymiaru estetycznego pełni również funkcję manifestu. UEG to doskonałe połączenie sztuki, designu oraz mody.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz