niedziela, 3 listopada 2013

Podsumowanie dekady

Podsumowanie dekady: polska grafika użytkowa (2001-2010)


Koniec dekady to świetna okazja, aby zastanowić się nad kondycją polskiego designu. Zadać sobie pytanie, co przez te ostatnie dziesięć lat zmieniło się na lepsze, a co zostało zaprzepaszczone. To najlepszy czas, aby wyciągnąć wnioski i zastanowić się nad przyszłością polskiego projektowania. W pierwszej odsłonie „podsumowania dekady” chciałbym skupić się na polskim projektowaniu graficznym.
Polski rynek grafiki użytkowej jest dziś miejscem dynamicznych zmian. I to zmian na lepsze. Za granicą polska grafika wciąż kojarzona jest przede wszystkim z malarskim plakatem. Powoli również w innych dziedzinach projektowania graficznego polscy twórcy zdobywają istotne osiągnięcia. Wieloletnie zaległości w takich dziedzinach jak choćby projektowanie komunikacji wizualnej są stopniowo nadrabiane. Dużym hamulcem jest bardzo słabo wyedukowane w zakresie kultury wizualnej polskie społeczeństwo, w tym potencjalni klienci.
Dziś polskiemu projektowaniu graficznemu nadają ton młodzi twórcy tworzący design nowoczesny i międzynarodowy w wyrazie co jest jego siła i jednocześnie słabością. Efektem są bowiem prace bardzo podobne do tego „co robi się na świecie”. Największym chyba polskim sukcesem ostatnich lat jest projektowanie prasowe. Spektakularne sukcesy polskich projektantów gazet: Jacka Utko („Puls Biznes”) i Marka Kanapa („Rzeczypospolita”) – oba projekty nagrodzone przez prestiżowe Society for News Design – sytuują tę dziedzinę projektowania, która rozszerzyć należy o projektowanie magazynów, w czołówce rodzimej grafiki użytkowej. Coraz częściej pojawiają się również ciekawe identyfikacje wizualne. Zauważyć można duże zainteresowanie typografią, mimo ubogich tradycji. Wciąż nie najgorzej radzimy sobie także w plakacie. Poniżej prezentuje krótki przegląd najciekawszych moim zdaniem przykładów polskiego projektowania graficznego ostatniej dekady.




2001 / Kwartalnik 2+3D / Kuba Sowiński, Jacek Mrowczyk


W roku 2001 pojawił się na polskim rynku długo oczekiwany przez środowisko designerów pierwszy numer kwartalnika projektowego 2+3D, którego pierwszy projekt graficzny oraz winietę stworzył Kuba Sowiński we współpracy z Jackiem Mrowczykiem. Choć początkowo zupełnie bez doświadczenia, następcy warszawskiego Projektu starali się przywiązać niezwykłą wagę do zagadnień związanych z typografią. Specyficzny tytułowy kod opisujący charakter i tematykę magazynu – nawiązujący do często spotykanej branżowej nazwy projektowania dwu- i trójwymiarowego - z wpisaną weń misja połączenia grafiki użytkowej i wzornictwa stał się wizytówką racjonalnego podejścia do współczesnego designu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz