Podsumowanie
dekady: polska grafika użytkowa (2001-2010)
Koniec dekady to świetna okazja, aby zastanowić się nad kondycją
polskiego designu. Zadać sobie pytanie, co przez te ostatnie dziesięć lat
zmieniło się na lepsze, a co zostało zaprzepaszczone. To najlepszy czas, aby
wyciągnąć wnioski i zastanowić się nad przyszłością polskiego projektowania. W
pierwszej odsłonie „podsumowania dekady” chciałbym skupić się na polskim
projektowaniu graficznym.
Polski rynek grafiki użytkowej jest dziś miejscem dynamicznych
zmian. I to zmian na lepsze. Za granicą polska grafika wciąż kojarzona jest
przede wszystkim z malarskim plakatem. Powoli również w innych dziedzinach
projektowania graficznego polscy twórcy zdobywają istotne osiągnięcia.
Wieloletnie zaległości w takich dziedzinach jak choćby projektowanie
komunikacji wizualnej są stopniowo nadrabiane. Dużym hamulcem jest bardzo słabo
wyedukowane w zakresie kultury wizualnej polskie społeczeństwo, w tym
potencjalni klienci.
Dziś polskiemu projektowaniu graficznemu nadają ton młodzi twórcy
tworzący design nowoczesny i międzynarodowy w wyrazie co jest jego siła i
jednocześnie słabością. Efektem są bowiem prace bardzo podobne do tego „co robi
się na świecie”. Największym chyba polskim sukcesem ostatnich lat jest
projektowanie prasowe. Spektakularne sukcesy polskich projektantów gazet: Jacka
Utko („Puls Biznes”) i Marka Kanapa („Rzeczypospolita”) – oba projekty
nagrodzone przez prestiżowe Society for News Design – sytuują tę dziedzinę
projektowania, która rozszerzyć należy o projektowanie magazynów, w czołówce
rodzimej grafiki użytkowej. Coraz częściej pojawiają się również ciekawe
identyfikacje wizualne. Zauważyć można duże zainteresowanie typografią, mimo
ubogich tradycji. Wciąż nie najgorzej radzimy sobie także w plakacie. Poniżej
prezentuje krótki przegląd najciekawszych moim zdaniem przykładów polskiego
projektowania graficznego ostatniej dekady.
2001 / Kwartalnik 2+3D / Kuba Sowiński, Jacek Mrowczyk
W roku 2001 pojawił się na polskim rynku długo oczekiwany przez środowisko designerów pierwszy numer kwartalnika projektowego 2+3D, którego pierwszy projekt graficzny oraz winietę stworzył Kuba Sowiński we współpracy z Jackiem Mrowczykiem. Choć początkowo zupełnie bez doświadczenia, następcy warszawskiego Projektu starali się przywiązać niezwykłą wagę do zagadnień związanych z typografią. Specyficzny tytułowy kod opisujący charakter i tematykę magazynu – nawiązujący do często spotykanej branżowej nazwy projektowania dwu- i trójwymiarowego - z wpisaną weń misja połączenia grafiki użytkowej i wzornictwa stał się wizytówką racjonalnego podejścia do współczesnego designu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz